söndag 18 april 2010

Årets första seglarhelg!!!

Yes, yes, yes....Äntligen!
Årets första segling och vi passerade snart Höggarn och gick vidare mot ett ganska folktomt Vaxholm. Norr om Vaxholm, i viken vid Bjurön, la vi oss på svaj för natten.

På lördagsmorgon hissade vi segel igen och fortsatte ut i skärgården. De flesta sommarstugorna var fortfarande igenbommade och ödsliga. Några andra segelbåtar syntes inte till och inget motorbuller hördes från de annars så vanligt snabbkörande motorbåtarna. Tystnade var nästan total, endast måsarnas skri hördes över vattnet. I vikarna simmade svanarna, men de var ännu inte vana vid att se segelbåtar och flydde snabbt undan då vi kom. Gudingarna hade fullt upp med att flörta med ådorna, så snart ser vi de små söta bollarna guppa efter sina mödrar.
Grinda låg så öde och tyst, men om två månader så trängs badgästerna på grässlänten vid stranden. Ute på Kananfjärden blåste det friskt och vi gick i 9 knop , så snart var vi framme i Sandhamn.

I Sandhamn låg två stora motorbåtar och en mindre segelbåt, så där var det ingen trängsel. Senare på eftermiddagen kom Tapas med besättning, Mike och Alex. Tillsammans firade vi att Tapas och Maria-Therese nu låg i sjön.

Vi tog en riktig långpromenad runt Sandhamn. Bageriet var ännu stängt men vi kunde nästan känna doften av nybakat bröd....

Vi gick genom skogen, över stranden och på den fortfarande snökantade vägen.

Det vackra dansberget var öde och tomt.....
liksom många av sommarstugorna.....

En drink och lite snacks ombord och sedan gick vi till Värdsan och åt middag, vilket avslutade vår kväll i Sandhamn. Vad sägs om ugnsbakad lax på skagernpotatis. Mums! Tack för en jättetrevlig eftermiddag och kväll i Sandhamn, säger vi till Mike och Alex.

Vintern möter våren vid strandkanten....

Vi vaknade tidigt på söndagsmorgonen, åt frukost och gav oss iväg hemåt i det strålande solskenet. På Gällnö såg vi kossorna som var ute och luftade sig och högen av ris som samlats ihop till Valborsmässoelden. En kylig vind, men det var lä i sittbrunnen. Underbart!